Blog Keuzestress
Blog Keuzestress

Chanan Moll: Keuzestress

Aantal keer bekeken
202
Aantal reacties
0

Het was half 6 in de ochtend. De deur viel achter mij dicht in mijn ouderlijk huis. Mijn ouders lagen nog te slapen en ik trok mijn geleende bolderkar vol spulletjes achter mij aan richting het sportpark van Renswoude. Ik had een mooi plekje gehuurd om tijdens Koninginnedag te kunnen gaan verkopen. Alles wat ik had ging mee, maar ik had ook gespaard: 50 gulden! Want ik was een jongen met een missie. Wetende dat ik zo vroeg het beste plekje kon krijgen begon ik mijn kleedje uit te rollen en vervolgens begon ik het in te delen. De goedkopere “hardlopers” (die dacht ik zo verkocht te hebben) vooraan en dan achterin de echte klappers. Daar ging ik mooi op verdienen.

Toen langzaamaan mijn concurrenten/vriendjes hun opstelling gingen bouwen liep ik mijn rondjes langs de kleedjes. Ik begon mijn 50 gulden uit te geven. Waarom dan? Ik had toch al genoeg troep? Nou ik ging onderhandelen over de prijs, nam het artikel mee en ging datzelfde artikel (maar dan met een mooie marge erop) op mijn kleedje aanbieden.

Keuzestress

Ik vergeet het nooit meer. Was de dag van mijn leven en de dag waarop ik wist waar mijn hart lag. Want keuzestress komt uit de vraag “Wat wil je worden?” In mijn ogen de verkeerde vraag. “Wat vind je leuk?” is een stuk krachtiger. 

Ik heb het geleerd door te doen, te ervaren, te proeven. Dat kleedje is de basis voor de keuze om altijd te doen wat je hart je ingeeft. Met passie en drive en liefde voor wat je doet word je vanzelf heel erg goed in exact dat wat je zo leuk vindt. En als je ergens goed in bent dan levert dat succes op.

Passie

Dat kleedje ligt achter me. Nu run ik samen met het directieteam een mediabureau dat Europees werkt. Met meer dan 23 medewerkers! Ik werk nog steeds heel erg hard, maar besef me ook wat belangrijk is in het leven. Plezier en passie. Dat is het. 

Als ik een tip mag geven, dan is het de meest grote vorm van cliché, maar het is gewoon waar: volg je hart. Doe wat je leuk vindt. Ja, wij hebben een crisistijd waarin wij onze weg moeten vinden. Ja, er heerst paniek en chaos, maar wij - de jeugd - hebben de sleutel voor een toekomst vol passie en innovatie. Als wij de sleutel zijn, dan moeten we die rol pakken. Ieder op zijn/haar eigen wijze.

En? Waar ligt jouw passie?

Chanan Moll is mede-eigenaar en oprichter van Media Artists: een full service mediabureau.

Reactie toevoegen